Exploring the lexical variations in color semantics: a comparative analysis

  • Acting Associate Professor, Fergana branch of Tashkent University of Information Technologies named after Muhammad al-Khorezmi, Fergana, Uzbekistan

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol2-iss2-pp50-59

Keywords

vocabulary / color naming / linguistics / language picture / language division / language ordering / universal knowledge / achievements / language means

Abstract

This article delves into the intricate field of color semantics, focusing on the lexical variations and their comparative analysis across English, Uzbek, and Russian languages. It emphasizes the significance of the linguistic worldview in understanding national mentalities and how color terms contribute to this process. The study aims to compare the color-naming lexicon in these languages, identifying structural and semantic similarities and differences. The importance of this research lies in its interdisciplinary approach, combining comparative linguistics and linguocultural studies, offering fresh perspectives on issues related to color terminology. The subject matter includes a group of color-naming terms, exploring their role in daily life, expressiveness, and reflection of a nation’s spiritual and material culture. The goal is to enhance our comprehension of color lexicon’s contribution to knowledge and achievements within the human experience, mediated through language.

References

Маслова, В. А. (2001). Лингвокультурология: учебное пособие для студентов. Издательский центр «Академия». 65 с.

Попова, З. Д., & Стернин, И. А. (2007). Общее языкознание: учебное пособие, Воронеж. Гос. ун-т.-Изд. 2-е, перераб. и доп. С. 68.

Василевич, А. П. (2021). 3.4. Группа слов-цветонаименований как объект психолингвистического изучения. Российская Психолингвистика, 300.

Таныгина, Е. А. (2012). Образ цвета в сознании носителя языка. Автореф. дисс... канд. фил. Наук, 10(01).

Арбекова, О. А., & Гусев, А. Н. (2017). О соотношении понятий операциональной, целевой и смысловой установки с современными англоязычными терминами. Российский журнал когнитивной науки, 4(1), 5-25.

Василевич, А. П., Кузнецова, С. Н., & Мищенко, С. С. (2008). Цвет и названия цвета в русском языке.

Лаенко, Л. В., & Гвоздарев, Ю. А. Английские и русские цветообозначения в сравнительно-сопоставительном аспекте. ББК 74.58 Қ 21 Издается по рекомендации Вузовской академической лаборатории межкультурных коммуникаций Костанайского филиала ФГБОУ ВО «ЧелГУ», 140.

Новиков, Ф. Н. (2011). Кумулятивная функция цветообозначения как элемента культурного кода. Вестник Центра международного образования Московского государственного университета. Филология. Культурология. Педагогика. Методика, (2), 67-72.

Бахилина, Н. Б. (1975). История цветообозначения в русском языке. стр.5.

Садыкова, М. (1963). Слова, обозначающие цвет и окраску, в узбекском языке: Автореф. дисс.… канд. филол. наук.

Матчанова И.С. (1984). Цветообозначения узбекского языка: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. 33-36 с.

Закирова, Х. Д. (2012). Понятие цвета в контексте сопоставительного психологического анализа узбекских и русских лексем. Интерэкспо гео-сибирь-2012.

Акифьева, О. О. (2023). Особенности функционирования и употребления сложных прилагательных–цветообозначений в поэтических текстах М.И. Цветаевой. Innovative Development in Educational Activities, 2(3), 23-28.

Берлин, Б., & Кей, П. (1969). Основные цвета: Их универсальность и видоизменения. М.: Знание. С. 4.

Мерзук, Я. (1997). Устойчивые сочетания, включающие цветообозначения, в современном русском языке.

Панченко, В. А. (2014). Лингвофилософская концепция В. фон Гумбольдта в контексте развития лингвокультурологии. In Актуальные проблемы теории и методологии науки о языке (pp. 38-46).

Питина, С. А., & Шкатова, Л. А. (2006). Лингвокультурология. Краткий курс лекций и хрестоматия/Челябинский Государственный университет. Челябинск.

Муратова, Л. Р. (2024). Цвет как важный лингвокультурологический элемент в представлении мира. In Conference Proceedings: Fostering Your Research Spirit (pp. 74-78).

Куприн, А. И. Т.В. Петухова. (2019). Преподавание курса «история Китая» студентам-лингвистам, обучающимся по профилю «Межкультурная коммуникация». П78 Проблемы социально-экономического, политического и культурного развития России. Национальное и общечеловеческое, 42.

Downloads

13 6

Published

How to Cite

Tashlanova , N. 2024. Exploring the lexical variations in color semantics: a comparative analysis. Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 2, 2 (Mar. 2024), 50–59. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol2-iss2-pp50-59.

Issue

Section

Linguistics and intercultural communication