The concept of academic writing and its pedagogical and psychological foundations

  • Namangan state institute of foreign languages

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss4-pp52-61

Keywords

academic writing , pedagogical and psychological foundations , cognitive strategies , critical thinking , comparative‑analytical approach , communicative competence , training of future teachers

Abstract

This article analyzes the pedagogical and psychological foundations of developing academic writing skills among prospective English language teachers. The study employed theoretical analysis of literature, comparative‑analytical methods, psychological‑pedagogical analysis, and systematization of data. The results demonstrated that academic writing is distinguished by its structured organization, scientific style, analytical approach, and cognitive orientation. It was also found that academic writing enhances students’ critical thinking, metacognitive strategies, independent research skills, and communicative competence. The study confirms that the effective formation of academic writing skills requires an integrative approach that combines national and international experiences. This article contributes to improving the scientific and professional training of future English language teachers.

References

Абдурахмонов, Р. (2021). Академическая грамотность в подготовке будущих учителей иностранных языков. Образовательные инновации, 4(2), 99–107.

Жумабаева, Ж. Ш., & Авазматова, М. М. (2023). Академическое письмо как фактор формирования исследовательской компетентности. Узбекский журнал языкового образования, 12(1), 44–53.

Каримова, Н. (2020). Национальные подходы к обучению академическому письму в высшей школе. Журнал образования и науки, 5(2), 112–120.

Назарова, С. (2022). Мотивация и психологический комфорт в развитии академического письма студентов. Педагогические исследования, 6(1), 77–85.

Юсупова, Д. (2021). Национально‑культурные особенности обучения академическому письму будущих учителей языка. Современная педагогика, 9(3), 56–64.

Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). Теория когнитивного процесса письма. Колледж композиции и коммуникации, 32(4), 365–387.

Hyland, K. (2016). Академическое издание: Вопросы и вызовы в конструировании знаний. Oxford University Press.

Hyland, K. (2019). Письмо на втором языке. Cambridge University Press.

Lea, M. R., & Street, B. V. (2006). Модель «академической грамотности»: теория и применение. Переход от теории к практике, 45(4), 368–377.

Paltridge, B., & Starfield, S. (2019). Руководство по письму на втором языке. Routledge.

Coffin, C., Curry, M. J., Goodman, S., Hewings, A., Lillis, T. M., & Swann, J. (2003). Обучение академическому письму: инструментарий для высшего образования. Routledge.

Downloads

45 12

Published

The concept of academic writing and its pedagogical and psychological foundations

How to Cite

Muydinov, M. 2025. The concept of academic writing and its pedagogical and psychological foundations. Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 3, 4 (Jul. 2025), 52–61. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss4-pp52-61.

Issue

Section

13.00.00 - PEDAGOGICAL SCIENCES