Consideration of the age factor in learning foreign languages

  • National University of Uzbekistan

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol1-iss5-pp52-59

Keywords

foreign , sociological , biological , research , language , age , factor , learner , teaching , resources

Abstract

This article analyzes the issues of considering the age factor in learning foreign languages. In the article, the issues related to the assessment of the learner's age, psychophysiological condition, gender, and character, especially the hierarchical level, as a factor influencing the learning process, are also studied.

References

https://lex.uz/uz/docs/5426736

Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. — М., 1977.; Голубева Э.А. Индивидуальные особенности памяти человека. — М., 1980.; Изюмова С.А. Уровни памяти человека и их психофизиологические характеристики // Вопр. психол. — 1984. — № 6. — C. 110—118.; Лейтес Н.С. Умственные способности и возраст. — М., 1971.; Степанова Е.И. Психология взрослых — основа акмеологии. — СПб.: СПб акмеологическая академия, 1995.; Bruner D. Psychology of knowledge. M. 1977.; Leontiev A.N. Selected psychological writings. M. 1983.; Rubinshtein S. L. Fundamentals of general psychology. M. 1989.

https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9781614514749-002/html

https://journals.openedition.org/sociologies/3841

https://yuz.uz/news/yosh-rahbarlarning-yillik-top-40-reytingi-elon-qilindi

Stéphane Moulin, « L’émergence de l’âge adulte : de l’impact des référentiels institutionnels en France et au Québec », SociologieS [En ligne], Théories et recherches, mis en ligne le 27 janvier 2012, consulté le 16 octobre 2023. URL : http://journals.openedition.org/sociologies/3841;

DOI : https://doi.org/10.4000/sociologies.3841 Françoise Lemaire. Seniors en emploi : de la distinction entre rapport à la formation professionnelle continue et rapport à l'apprendre, Gérontologie et société 2013/4 (vol. 36 / n° 147), pages 75 à 92/Éditions Fondation Nationale de Gérontologie/https://www.cairn.info/revue-gerontologie-et-societe-2013-4-page-75.htm

Кудинова Н.В. Изучение продуктивности усвоения иностранного языка в разных возрастных группах // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. - 2011. - №2. - C. 75-80.

Кудинова Н.В. Изучение продуктивности усвоения иностранного языка в разных возрастных группах // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. - 2011. - №2. - C. 75-80

Brem, N. (2021). Barriers In Foreign Language Acquisition In Different Periods Of Adulthood. In O. Kolmakova, O. Boginskaya, & S. Grichin (Eds.), Language and Technology in the Interdisciplinary Paradigm, vol 118. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (pp. 37-44). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.12.6.

Lee, Ki Hwan. “Age Differences in Second Language Acquisition: An Educational Perspective.” The Korean Language in America 1 (1995): 281–91. http://www.jstor.org/stable/42922132.

Андерссон Т. "Оптимальный возраст для начала изучения современных языков", (1960): Международное обозрение образования VI.

Кольер В. П. (1988). Влияние возраста на овладение вторым языком для школы. Новый фокус. Национальный информационный центр по двуязычному образованию. № 2, зима: 1987-1988.

Сноу, К. и М. Хефнагель-Хохле. (1978). “Возрастные различия в овладении вторым языком” в книге Хэтча Э. (ред.) Изучение второго языка. Роули, Массачусетс.: Ньюбери-Хаус.

Мейберри Р. и Лок Э. Возрастные ограничения при овладении первым и вторым языками: доказательства лингвистической пластичности и эпигенетичности. Мозг и язык, 87 (1), 369-384. (2003).

Эллис Р. Понимание овладения вторым языком. Оксфорд: Издательство Оксфордского университета. (1985).

Леннеберг Э. Биологические основы языка. Нью-Йорк: Джон Уайли и сыновья. (1976).

Леннеберг Э. Биологические основы языка. Нью-Йорк: Джон Уайли и сыновья. (1976).

Крашен, С. (1982). Принципы и практика изучения второго языка. Оксфорд: Пергамское издательство.

Глисон, М. и А. Стивенсон (1994): "Поймать их молодыми: панацея для изучения языка". Greta: IX Jornadas Pedagógicas. Гранада.

Stéphane Moulin, « L’émergence de l’âge adulte : de l’impact des référentiels institutionnels en France et au Québec », SociologieS [En ligne], Théories et recherches, mis en ligne le 27 janvier 2012, consulté le 16 octobre 2023. URL : http://journals.openedition.org/sociologies/3841;

DOI : https://doi.org/10.4000/sociologies.3841

Downloads

130 103

Published

 Consideration of the age factor in learning foreign languages

How to Cite

Zoyirova , D. 2023. Consideration of the age factor in learning foreign languages. Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 1, 5 (Oct. 2023), 52–59. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol1-iss5-pp52-59.

Issue

Section

Innovative methods and competence based approach in teaching foreign languages