DOI
https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss5/S-pp333-337Keywords
artificial intelligence (AI) , tutoring systems , platforms , interactive learning , gamification.Abstract
This scientific article researches how artificial intelligence (AI) assistants affect English language learners' motivation, with a particular emphasis on Uzbekistan. Chatbots, intelligent tutoring systems, and gamified platforms are examples of AI-powered language learning technologies that provide individualized learning experiences that adjust to the demands of each individual learner, increasing motivation and engagement. The paper explains how these AI technologies support interactive learning, enable instant feedback, and integrate gamification—all of which help to sustain high levels of student enthusiasm.
References
Ahmedova, N. A. (2020). Роль информационно-коммуникационных технологий в повышении мотивации студентов к обучению английскому языку. Научный вестник Ташкентского государственного педагогического университета, 4, 112-118.
Blin, F., & Jansson, L. (2019). AI and Language Learning: Exploring the Potential of Intelligent Tutors in ELT. Language Learning & Technology, 23(1), 65-82.
Godwin-Jones, R. (2019). Emerging Technologies: The Role of Artificial Intelligence in Language Education. Language Learning & Technology, 23(2), 1-17.
Karmukhamedova, Sh. G. (2022). Влияние цифровых технологий и искусственного интеллекта на процесс обучения английскому языку в Узбекистане. Современные проблемы науки и образования, 7(115), 23-30.
Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. Pearson.
Shermatova, M. Kh. (2021). Использование искусственного интеллекта в обучении иностранным языкам в условиях цифровизации образования. Известия высших учебных заведений Узбекистана, 2(23), 45-58.
Downloads
64 16Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Умида Насирова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











