DOI
https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss8/S-pp339-349Kalit so‘zlar
Total Physical Response , inklyuziv ta’lim , maktabgacha ta’lim , produktiv ko‘nikmalar , harakatga asoslangan o‘qitish , erta bolalik davri rivojlanishi , kinestetik ta’lim , maxsus ehtiyojli ta’limAnnotasiya
Maktabgacha ta’lim tizimida harakatga asoslangan o‘qitish usullarining o‘quvchilarning turli ehtiyojlarini qo‘llab-quvvatlashdagi kuchi tobora keng tan olinmoqda. “Total Physical Response” (TPR) metodikasi maktabgacha yoshdagi bolalarda produktiv ko‘nikmalarni rivojlantirish uchun dinamik yondashuvni taklif etadi va haqiqiy inklyuziv o‘quv muhitini yaratadi. Ushbu maqolada 3–5 yoshli bolalarda nutq, muloqot va ijodiy ifoda ko‘nikmalarini rivojlantirishda TPR usulining imkoniyatlari tahlil qilinadi. Ayniqsa, turli qobiliyat va o‘rganish ehtiyojlariga ega bolalarni qo‘llab-quvvatlashga alohida e’tibor qaratiladi. Zamonaviy tadqiqotlar, amaliy misollar va joriy etish strategiyalari asosida mualliflar TPR metodining barcha bolalar uchun qiziqarli va qulay ta’lim muhitini yaratishini, shu bilan birga inklyuziv ta’limdagi o‘ziga xos muammolarni yengishda samarali vosita bo‘lishini ko‘rsatadilar.
Tasavvur qiling: maktabgacha ta’lim guruhida bolalar yangi so‘zlarni o‘rganish jarayonida kuylashadi, harakat qilishadi va imo-ishoralar bilan ifoda etishadi. Autizm spektr buzilishiga ega bola odatdagi rivojlanishdagi tengdoshlari bilan birgalikda ishtirok etadi, ingliz tilini o‘rganayotgan bola esa so‘zlarni aytishdan avval ularning ma’nosini harakat orqali tushuntiradi. Bu — inklyuziv ta’lim tizimida TPR metodini qo‘llayotgan sinflarda yuz berayotgan haqiqatdir.
Dr. Jeyms Asher tomonidan til o‘rganish uchun ishlab chiqilgan “Total Physical Response” usuli bugungi kunda jismoniy harakat va kognitiv rivojlanishni bog‘lovchi keng qamrovli pedagogik yondashuvga aylangan. Inklyuziv maktabgacha muhitda, o‘qituvchilar barcha bolalarning turli ehtiyojlarini qondirishi lozim bo‘lgan sharoitda, TPR tabiiy ravishda o‘rganish uslublari, qobiliyatlar va rivojlanish sur’atlaridagi farqlarni qamrab oladi.
Ushbu yondashuvning ahamiyatini bugungi ta’lim tizimida ortiqcha baholab bo‘lmaydi. Sinflar tobora xilma-xil bo‘lib borar ekan, an’anaviy o‘qitish usullari har bir bolaga yetarlicha ta’sir eta olmasligi mumkin. TPR esa o‘qitishning bir nechta yo‘lini taqdim etadi, bu orqali an’anaviy dars uslublarida qiynaladigan bolalar ham mazmunni o‘zlashtira oladilar, tushunganini harakat orqali ifoda etadilar va zarur produktiv ko‘nikmalarni rivojlantiradilar.
Ushbu maqolada TPR metodining aynan produktiv ko‘nikmalar — nutq, muloqot va ijodiy ifoda — ni inklyuziv sharoitdagi maktabgacha yoshdagi bolalarda rivojlantirishdagi roli tahlil qilinadi. Nazariy asoslar, amaliy tatbiqlar va ilmiy dalillar orqali o‘qituvchilar uchun aniq strategiyalar keltiriladi.
Bibliografik manbalar
Asher J. Original developer of Total Physical Response methodology for language learning. The Modern Language Journal Vol 53. pp. 3-17 (15 pages)
Chen, S. Research at Stanford University on movement-based learning and neural pathway activation in preschoolers - brain imaging studies. Stanford University Press
Lee, K., & Thompson, D. Research on inclusive classrooms implementing TPR methods, focusing on children with autism spectrum disorders and behavioral outcomes. Cambridge University Press.
Yuklashlar
13 14Nashr qilingan
Qanday qilib iqtibos keltirish kerak
Nashr
Bo'lim
Litsenziya
Mualliflik huquqi (c) 2025 Матлуба Мирзаахмедова–Ташпулатова, Мавлуда Гулямова

Ushbu ish Creative Commons Attribution 4.0 Worldwide.











