Значение применения клинического аудита в процессе преподавания предмета гематология

Авторы

  • Лутфулла Махмонов заведующий кафедры, кафедра гематологии, Самаркандский медицинский институт, Самарканд, Узбекистан
  • Феруза Маматкулова ассистент, кафедра гематологии, Самаркандский медицинский институт, Самарканд, Узбекистан
  • Каттабек Абдиев доцент, кафедра гематологии, Самаркандский медицинский институт, Самарканд, Узбекистан
  • Дилафруз Амерова ассистент, кафедра гематологии, Самаркандский медицинский институт, Самарканд, Узбекистан

DOI:

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss6-pp215-221

Ключевые слова:

клинический аудит, лабораторный аудит, проект клинического аудита, целевая конструкция, целевой домен, целевой субдомен

Аннотация

В этой статье анализируются сильные и слабые стороны клинического аудита, что такое клинический аудит и как его использовать. Эта систематическая основа для валидации может быть принята для всех уровней оценки в медицинском образовании, от метода индивидуальной оценки до утверждения программы оценки в целом.

В статье также дается теоретическое представление о роли использования клинического аудита в преподавании гематологии.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, Joint Committee on Standards for Educational, Psychological Testing (US). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association; 1999.

Bonini P, Plebani M, Ceriotti F, Rubboli F. Errors in laboratory medicine. Clinical Chemistry. 2002;48:691–698. [PubMed] [Google Scholar]

Boone DJ, Steindel SJ, Herron R. Transfusion medicine monitoring practices: a study of the College of American Pathologists/Centers for Disease Control and Prevention Outcomes Working Group. Archives of Pathology & Laboratory Medicine. 1995;119:999–1006. [PubMed] [Google Scholar]

Crooks TJ, Kane MT, Cohen AS. Threats to the valid use of assessments. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. 1996;3(3):265-86.

Erasmus RT, Zemlin AE. Clinical audit in the laboratory. Journal of Clinical Pathology. 2009;62:593–597. [PubMed] [Google Scholar]

Esposito P, Dal Canton A. Clinical audit, a valuable tool to improve quality of care: General methodology and applications in nephrology. World J Nephrol. 2014;3:249–255. doi: 10.5527/wjn.v3.i4.249. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Kane MT. Validating the Interpretations and Uses of Test Scores. Journal of Educational Measurement. 2013;50:1–73. doi: 10.1111/jedm.12000. [CrossRef] [Google Scholar]

Mak DB, Miflin B. Clinical audit in the final year of undergraduate medical education: towards better care of future generations. Med Teach. 2012;34:251–257. doi: 10.3109/0142159X.2012.660216. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Messick S. Meaning and Values in Test Validation: The Science and Ethics of Assessment. Educational Researcher. 1989;18:5–11. doi: 10.2307/1175249. [CrossRef] [Google Scholar]

Plebani M, Carraro P. Mistakes in a stat laboratory: types and frequency. Clinical Chemistry. 1997;43:1348–1351. [PubMed] [Google Scholar]

Plebani M. Errors in clinical laboratories or errors in laboratory medicine? Clinical Chemistry and Laboratory Medicine. 2006;44:750–759. [PubMed] [Google Scholar]

Scrivener R, Morrell C, Baker R, Redsell S, Shaw E, Stevenson K, Pink D, Bromwich N. Principles for best practice in clinical audit. International Journal for Quality in Health Care. 2002;15:87–97. [Google Scholar]

Vanker N, Wyk JV, Zemlin AE, Erasmus RT. A Six sigma approach to the rate and clinical effect of registration errors in a laboratory. Journal of Clinical Pathology. 2010;63:434–437. [PubMed] [Google Scholar]

Wiwanitkit V. Types and frequency of preanalytical mistakes in the first Thai ISO 9002:1994 certified clinical laboratory, a 6 - month monitoring. BMC Clinical Pathology. 2001;1:5. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]

Загрузки


Просмотров аннотации: 17
Загрузок PDF: 6

Опубликован

2022-01-14

Как цитировать

[1]
Mahmonov, L., Mamatkulova, F., Abdiyev, K. и Amerova, D. 2022. Значение применения клинического аудита в процессе преподавания предмета гематология. Общество и инновации. 2, 6 (янв. 2022), 215–221. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss6-pp215-221.