DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss8/S-pp263-273Keywords
foreign language university course, , communicative language competence, , CEFR, , language use, , lexical competence, , authenticity.Abstract
Today one of focuses of Higher Education is on forming and developing non-linguistic university students’ communicative competence. It is important to hone this competence to meet the current market requirements and keep pace with world development. Therefore, the requirements for the level of non-linguistic university students’ preparedness to be successful in multifarious professional activities have undergone remarkable modifications. One of them is placing importance on one of the components of communicative competence – linguistic competence. Accordingly, it is highlighted to engage students with linguistic development-oriented activities, subsequently, incorporating professionally-oriented linguistic activities into the classroom to form students’ professionally-oriented linguistic competence. It is emphasized that linguistic competence development is critical to interact in the process of professional activities as it can guarantee proper explanation, comprehension, and clear and effective communication.
Downloads
References
Бельтюкова Н.П. Формирование профессионально-ориентированной иноязычной коммуникативной компетенции у экономистов-бакалавров. Теория и методика преподавания. // Язык и культура. 2012. №2 (18). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-professionalno-orientirovannoy-inoyazychnoy-kommunikativnoy-kompetentsii-u-ekonomistov-bakalavrov.
Бердичевский А. Л. Оптимизация системы обучения иностранному языку в педагогическом вузе. Москва: Высшая школа, 1989.
Вятютнев М. Н. Понятие языковой компетенции в лингвистике и методике преподавания иностранных языков // Иностранные языки в школе. 2014. № 4.
Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. 3-е изд. перераб. и доп. Москва: АРКЬТИ, 2004.
Глущенко К.С. и Величко И.В. Коммуникативная компетенция как структурное образование. Таврический научный обозреватель. 2016. № 1.
Иванова М.А. Основы формирования самообразовательной лингвистической компетенции при профессионально-ориентированном обучении иностранным языкам// Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2008. №61. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovy-formirovaniya-samoobrazovatelnoy-lingvisticheskoy-kompetentsii-pri-professionalno-orientirovannom-obuchenii-inostrannym.
Краснощекова Г.А. Лингвистическая компетенция - основа для формирования профессионально-ориентированной коммуникативной компетенции. // Современные проблемы науки и образования. 2018. №6.
Литвинко Ф. М. Коммуникативная Компетенция Как Методическое Понятие. // Коммуникативная компетенция: принципы, методы, приемы формирования: сб. науч. ст. / Белорус.гос.ун-т; в авт. ред. – Минск, 2009. – Вып. 9. – 102 с.
Минакова Л. Ю. и Обдалова О. А. Компетентностный подход в реализации профессионально-ориентированных проектов при обучении иностранному языку. // ВестникТомского государственного университета. 2012. № 365.
Миньяр-Белоручев Р. К. Вопросы теории контроля в обучении иностранным языкам // ИЯШ. 1984. № 6.
Пыркова Т.А. Содержание и структура лингвистической компетенции. // Актуальные вопросы филологической науки XXI века : сборник статей IV Международной научной конференции молодых ученых, посвященной 80-летнему юбилею кафедры иностранных языков. Екатеринбург: Издательство Уральского университета. 2014.
Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях // Серия: О чем спорят в языковой педагогике. Москва: Еврошкола, 2004.
Сеничкина О. А. Методы оценивания сформированности иноязычной коммуникативной компетенции студентов-психологов (на материале английского языка) Диссер. на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Санкт-Петербург. 2015.
Синица Ю.А. Формирование социолингвистической компетенции в процессе обучения устному иноязычному общению студентов неязыковых вузов: В контексте национальной культуры Франции. Дис. . канд. пед. наук. Москва. 2000.
Штайн К. Э. и Петренко Д. И. Языковая компетенция: от А. А. Потебни к Н. Хомскому. // Rhema. Рема. 2015. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yazykovaya-kompetentsiya-ot-a-a-potebni-k-n-homskomu.
Юдина Т.В. Обоснование структуры лингвистической компетенции как компонента коммуникативной компетенции студента языкового вуза. // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. №6/4. URL: doi.org/10.30853/ped210100
Common European framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Council of Europe Publishing. 2020.
Butova A.V. The role of professionally-oriented texts in communicative competence building among non-linguistic university students. // Проблемы современного педагогического образования. 2020. №69-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/the-role-of-professionally-oriented-texts-in-communicative-competence-building-among-non-linguistic-university-students.
Lehmann C. Linguistic competence: theory and empiry. // Folia linguistica. 2007. URL: https://www.christianlehmann.eu/publ/language_competence.pdf
Lucas S.E. The Art of Public Speaking. 6th ed. The USA: McGraw- Hill. 1998.
Mede E. and Dikilitas K. Teaching and Learning Sociolinguistic Competence: Teachers’ Critical Perceptions.// Participatory Educational Research. 2015. №2. URL:https://www.researchgate.net/publication/283245985_Teaching_and_Learning_Sociolinguistic_Competence_Teachers'_Critical_Perceptions
Rydell M. Constructions of Language Competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education. Acad.Dissert.for the Degree of Doctor of Philosophy. 2018.
Thornbury S. An A-Z of ELT. Oxford: Macmillan Education. 2006.
Downloads
398 137Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Айсулу Кинжемуратова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











