Learning as an object of pedagogical and psychological research

  • Docent, Candidate of Pedagogical Sciences, Department of Pedagogy and Psychology, Andijan State Pedagogical Institute

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol5-iss1-pp70-79

Keywords

educational activity , learning ability , learning style , interest in learning , motives for learning , types of learning

Abstract

The article examined and comparatively analyzed scientific knowledge about how the learning process occurs in the mind of an individual, the accumulated experience and the process of its coverage in pedagogical and psychological literature, as well as scientific considerations. From the point of view of teaching strategy, the necessary conclusions were drawn and recommendations were made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Weinstein, Claire E., and Richard E. Mayer. "The teaching of learning strategies." Innovation abstracts. Vol. 5. No. 32. 1983.

Nisbet, John, and Janet Shucksmith. Learning strategies. Routledge, 2017.

Когнитивная психология в контексте проблем современного образования. Коллективная монография. Под редакцией А.А. Вербицкого, Е.Б. Пучковой. – Москва, МГПУ, 2017. – 330 с.; Лифинцева Н.И. К.Д. Ушинский о формах взаимного соотнесения и гармонии веры и научного знания в образовании // Вестник ПСТГУ. Серия 4: Педагогика. Психология. 2008. №9. – 45 с.; Кибрик А.А., Кошелев А.Д., Кравченко А.В. Язык и мысль: современная когнитивная лингвистика. Языки славянской культуры. – Москва, 2015. – 857 с.; Величковский Б. Когнитивная наука. Основы психологии познания в 2 т. Том 1. 2-е изд., испр. – M.: Издательство Юрайт, 2017. – 447 с.

Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. – Санкт-Петербург: Питер, 2002. – С. 264.; Головастикова Т.М. Как сделать учение увлекательным? // Начальная школа. – 2006, №2. – С. 30-34.; Вишнякова С.М. Профессиональное образование: Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. – Москва, НМЦ СПО, 1999. – 538 с.; Тимофеева Л.Л. Когда хочется учиться // Начальная школа. – 2007, №10. – С. 41-46.; Щукина Г.И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся. – М.: Педагогика, 1988. – 145 с.

3анков Л.В. Избранные пед. труды. – М.: Педагогика, 1990. – 78 с. (419)

Коротаева Е.В., Нефедова А.Н. Развитие когнитивной активности у старших дошкольников// Педагогическое образование в России. 2012. No 3. – С. 176-181.

Щукина, Г.И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся. – М.: Издательство Педагогика, 1988. – С. 34. (168).

Харламов И.Ф. Педагогика. – М.: Юристь-Гардарика, 2012. – 7 с. (519).

Leandro S. Almeida, Maria Dolores Prieto, Aristides I. Ferreira, Maria Rosario Bermejo, Mercedes Ferrando, Carmen Ferrándiz, Intelligence assessment: Gardner multiple intelligence theory as an alternative, Learning and Individual Differences, Volume 20, Issue 3, 2010. – P. 225-230.

Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. – Санкт-Петербург: Питер, 2002. – С. 208 (264)

Шоумаров Г.Б. Дифференциальная психологическая диагностика задержки психологического развития на основе анализа стандартизированной методики: дисс… канд. психол. наук. – Москва. – С. 140.

Головастикова Т.М. Как сделать учение увлекательным? // Начальная школа. 2006, №2. – С. 30-34.

Маркова А.К., Орлов А.Б., Фридман Л.М. Мотивация учения и ее воспитание у школьников. – М.: Педагогика, 1993. – 23 с. (64).

Виноградова М.Д. Первин И.Б. Коллективная познавательная деятельность и воспитание школьников. – M.: Просвещение, 1977. – С. 23. (159)

Szabo B., et al. Wild cognition–linking form and function of cognitive abilities within a natural context. Current Opinion in Behavioral Sciences, 2022, 44. Jg., S. 101115.

Pamela W. Garner, Badiyyah Waajid Emotion Knowledge and Self-Regulation as Predictors of Preschoolers’ Cognitive Ability, Classroom Behavior, and Social Competence. Journal of Psychoeducational Assessment. 30 (4)., 2012. – P. 330-343.

Шамова Т.И. Управление образовательными системами. – М.: Издательство «Перспектива», 2009. – С. 56. (352).

Муслимов Н., Усмонбоева М., Сайфуров Д., Тўраев А. Педагогик компетентлик ва креативлик асослари. –Т.: Сано-стандарт, 2015. – Б. 61. (120)

Вишнякова С.М. Профессиональное образование: Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. –М.: НМЦ СПО, 1999. – 41 с. (538)

Тимофеева Л.Л. Когда хочется учиться // Начальная школа, 2007. №10. – С. 41-46.

Steiner, Verena. "Exploratives Lernen." Zürich: Pendo 5, 2000. -p. 56

Ogle, Donna M. "The know, want to know, learn strategy." Children’s comprehension of text: Research into practice, 1989. -p. 205-223.

Downloads

139 87

Published

Learning as an object of pedagogical and psychological research

How to Cite

Negmatova , A. . (2024). Learning as an object of pedagogical and psychological research. Society and Innovation, 5(1), 70–79. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol5-iss1-pp70-79