• Independent researcher, Scientific Research Institute “Family and Gender”

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol5-iss5/S-pp15-21

Keywords

family , interpersonal relations , bullying , modernization , systematic approach , structural analysis , methodological problems , prevention

Abstract

The modern family is called not only to solve many problems related to the daily life of its members, the birth and upbringing of a child, and interpersonal relationships in the family but also to be a kind of psychological “shelter” for a person. At the current stage of development, there are views that the family as a social institution is in a state of crisis caused by changes in socio-economic and social conditions, values, and priorities. The article talks about the psychosocial determinants of bullying prevention in the family environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вишневская В.И., Бутовская М.Л. Феномен школьной травли: агрессоры и жертвы в российской школе // Этнографической обозрение. 2010. №2. С.55-68.

Волков E.H. Критерии и признаки психологического ущерба и психологического насилия // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2002. №1. С. 84-95.

Лаптева В.Ю. Психологические особенности подростков с разным уровнем защищенности от психологического насилия в образовательной среде: автореф. дис. . канд. психол. наук. СПб., 2010. 26 с.

Кривцова С. В. Буллинг в школе VS сплоченность неравнодушных / С. В. Кривцова. М.: Федеральный Институт развития образования, центр развития психологической службы, 2011.

Olweus D. Bullying or peer abuse in school: intervention and prevention. In G. Davies et al. (Eds.), Psychology, law and criminal justice: international developments in research and practice 1995. pp. 248-263. Berlin: Walter de Gruyter.

Воликова С.В., Калинкина Е.А. Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга // Консультативная психология и психотерапия. 2015. Том 23. № 4. С. 138–161. doi:10.17759/cpp.2015230409

Петросянц В.Р. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде, и их жизнестойкость: автореферат дис. ... канд. психол. наук. СПб: Российский государственный педагогический универ¬ситет имени А.И. Герцена. 2011. 29 с.

Лаптева В.Ю. Психологические особенности подростков с разным уровнем защищенности от психологического насилия в образовательной среде: автореф. дис. . канд. психол. наук. СПб., 2010. 26 с.

Воробьева К. Детская агрессивность как следствие деструктивного семейного воспитания // Воспитание школьников. 2008. N 7. C. 48-56.

Воликова С.В., Калинкина Е.А. Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга // Консультативная психология и психотерапия. 2015. Том 23. № 4. С. 138–161. doi:10.17759/cpp.2015230409.

Downloads

102 42

Published

Psychosocial determinants of family bulling prevention

How to Cite

Gafforova , M. . (2024). Psychosocial determinants of family bulling prevention. Society and Innovation, 5(5/S), 15–21. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol5-iss5/S-pp15-21