DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol5-iss4-pp88-94Keywords
legislative initiative , the right of legislative initiative , subjects of legislative initiative , the Constitutional Court of the Republic of Uzbekistan , the Supreme Court of the Republic of Uzbekistan , constitutional control , issues of jurisdiction , the principle of separation of powers , a judge in his caseAbstract
The article analyzes the legal construction of Article 98 of the Constitution of the Republic of Uzbekistan, which provides the Constitutional Court, the Supreme Court, and the Prosecutor General of the Republic of Uzbekistan with the right of legislative initiative on issues within their jurisdiction. Narrow and broad approaches to the legal understanding of the phrase “issues of jurisdiction” are considered. According to the authors, the right of legislative initiative could be defined as a state-guaranteed, equal opportunity for all subjects of the right of legislative initiative to, in the prescribed manner, freely submit to the legislative body draft laws that are subject to mandatory consideration at a meeting of the legislative body. The need to clarify the term “the right of legislative initiative of the Constitutional Court and the Supreme Court and the Prosecutor General of the Republic of Uzbekistan on issues of their jurisdiction” is emphasized. The thesis that the implementation of the right of legislative initiative will put the Constitutional Court of the Republic of Uzbekistan in the position of a judge in its case is refuted. The following arguments are given: the implementation of this right does not at all guarantee the adoption of a law with the original textual content of the bill. In most cases, the body of constitutional control does not establish textual flaws in the law under review, but rather its content, taking into account law enforcement practice.
Downloads
References
Нажимов M.К. Норма ижодкорлиги. -Тошкент, 2018. –23 б
Одилқориев Ҳ.Т. Қонун чиқариш жараёнини такомиллаштириш муаммолари. Ўзбекистон Республикасида қонунчиликни такомиллаштиришнинг долзарб муаммолари: республика илмий амалий конференцияси материаллари (2017 йил 17 ноябрь) – Тошкент.:ЎзР ИИВ Академияси, 2005. Б. 9.
Янгиланаётган Конституция. 100 саволга 100 жавоб. Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги Қонунчилик ва ҳуқуқий сиёсат институти. – Тошкент. “Адолат” миллий ҳуқуқий ахборот маркази, 2023 йил. – 180 б.
Кудряшов, А. В., Мартьянов, Г.А. Взаимодействие субъектов права законодательной инициативы в законотворческом процессе// Юридическая мысль. 2007. № 6 (44). С.78-83.
Ганичева Е. С. Пределы осуществления законодательной инициативы высшими органами судебной власти // Журнал российского права. — 2014. — № 11.
А.Рахимов. Конституциявий ислоҳотлар: Суд ҳокимияти мустақиллигини янада мустаҳкалашга хизмат қилиши шубҳасиз. http://www.konstsud.uz/uz/news/2022/07/01/konstitutsiyavij-islohotlar-sud-hokimiyati-mustaqilligini-yanada-mustahkalashga-khizmat-qilishi-shubhasiz
“Neno judex in causa sua” принципи суднинг беғаразлиги ва холислиги принципларининг бир қисми бўлиб, ўз навбатида, суд жараёнида тарафларнинг адолатлилиги ва тенглиги принципларининг мазмунини ташкил этади.
Збарацкий Б. А. Участие судов в законотворчестве: критический анализ теории и практики законодательной инициативы // Актуальные проблемы российского права. — 2020. — Т. 15. — № 8. — С. 55—65. — DOI: 10.17803/1994-1471.2020.117.8.055-065.
Абрамова А. И. Законотворчество в Российской Федерации: науч.-практ. и учеб. пособие / под ред. А. С. Пиголкина. М., 2000. С. 349
https://sud.uz/news-2024-03-25-1/
https://www.xabar.uz/huquq/bosh-prokuratura-tashabbusi
Ганичева Е. С. Пределы осуществления законодательной инициативы высшими органами судебной власти // Журнал российского права. 2014. № 11.
Кучерявцев Д. А. Роль судов в осуществлении права законодательной инициативы в Российской Федерации // Конституционное и муниципальное право. 2015. № 5.
Downloads
178 35Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Хайитжон Турдиев (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











