Effective methods for utilizing artificial intelligence by a teacher of Uzbekistan History, using ChatGPT as an example

  • Master of History, Udmurt State University, Master degree student, School of Historical Sciences, National Research University "Higher School of Economics", Teacher, Non-State Educational Institution "Smart School", Tashkent

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss3/S-pp102-112

Keywords

artificial intelligence , ChatGPT , History of Uzbekistan , interactive tasks , Bukhara Khanate , Shaybanid dynasty

Abstract

The article discusses the application of artificial intelligence based on ChatGPT in the educational process, using the teaching of Uzbekistan's history as an example. The proposed methods aim to enhance the effectiveness of learning, making it more accessible and interesting for students. The work emphasizes the importance of adapting educational processes to the needs of the modern generation, relying on the capabilities of contemporary technologies. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Зык А. В.: РОЛЬ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ // Образование и право. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-iskusstvennogo-intellekta-v-obrazovatelnoy-deyatelnosti (дата обращения: 30.01.2025).

Итинсон К. С., Чиркова В. М.: К ВОПРОСУ О ВЛИЯНИИ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА НА СФЕРУ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ // АНИ: педагогика и психология. 2021. №1 (34). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-vliyanii-iskusstvennogo-intellekta-na-sferu-sovremennogo-obrazovaniya (дата обращения: 30.01.2025).

Бочаров Алексей Владимирович, Мучник Виктор Моисеевич, Филькин Константин Николаевич, Хазанов Олег Владимирович ДИАЛОГ О ДВУХ СИСТЕМАХ ИСТОРИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ: КОМПЬЮТЕРИЗИРОВАННОЙ И ТРАДИЦИОННОЙ // Историческая информатика. 2017. №2 (20). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dialog-o-dvuh-sistemah-istoricheskogo-obrazovaniya-kompyuterizirovannoy-i-traditsionnoy (дата обращения: 29.01.2025).

Мирзиёдова Г. А.: ИНДУСТРИЯ 4.0: ПУТЬ УЗБЕКИСТАНА К ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ // Экономика и социум. 2024. №6-1 (121). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/industriya-4-0-put-uzbekistana-k-tsifrovoy-transformatsii (дата обращения: 29.01.2025).

Бахромов А. А.: ВЫЗОВЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ УПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЕМ ТЕХНОЛОГИИ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В УЗБЕКИСТАНЕ // Коллоквиум-журнал. 2022. №6 (129). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vyzovy-i-perspektivy-upravleniya-razvitiem-tehnologii-iskusstvennogo-intellekta-v-uzbekistane (дата обращения: 01.02.2025).

Бороненко Т. А., Федотова В. С.: РАЗВИТИЕ ПЕРСОНАЛИЗИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ЧЕРЕЗ ГЕНЕРАЦИЮ КУРСОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА // МНКО. 2024. №4 (107). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-personalizirovannogo-obucheniya-buduschih-pedagogov-cherez-generatsiyu-kursov-s-ispolzovaniem-iskusstvennogo-intellekta (дата обращения: 29.01.2025).

Бизунков А. Б., Криштопова М. А.: АНАЛИЗ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ ПУТЕМ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИГРОВЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ // Вестник ВГМУ. 2021. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-vozmozhnostey-povysheniya-kachestva-obrazovaniya-putem-ispolzovaniya-igrovyh-metodov-obucheniya (дата обращения: 30.01.2025).

Челнокова Т. А.: Техники визуализации и их актуальность в организации работы с учебной информацией современных школьников // Педагогика и психология образования. 2019. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehniki-vizualizatsii-i-ih-aktualnost-v-organizatsii-raboty-s-uchebnoy-informatsiey-sovremennyh-shkolnikov (дата обращения: 30.01.2025).

История Узбекистана 8 класс - Узбекистан, Ташкент. 2019

https://chatgpt.com/

Downloads

88 18

Published

Effective methods for utilizing artificial intelligence by a teacher of Uzbekistan History, using ChatGPT as an example

How to Cite

Epifanov , D. (2025). Effective methods for utilizing artificial intelligence by a teacher of Uzbekistan History, using ChatGPT as an example. Society and Innovation, 6(3/S), 102–112. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss3/S-pp102-112