DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss4/S-pp14-19Keywords
Primary school , methodology , pedagogy , replenishment of vocabulary , attention , memory , perception , speech , cognitive abilities , psychological stateAbstract
The development of cognitive abilities in primary grades, aligned with students' age-specific characteristics, contributes to the effectiveness of the educational process. This period is particularly notable for active vocabulary acquisition and the ability to apply new words in various speech contexts. Through analysis, the article identifies the necessity of examining cognitive processes and assessing psychological states when evaluating vocabulary acquisition levels in primary grades. A brief, exemplary systematic program for assessing students' cognitive processes has been developed.
Downloads
References
Буслаев, Ф. И. О преподавании отечественного языка / Ф. И. Буслаев. — Москва: Издательство Юрайт, 2019. — 266 с
Ушинский К. Д. Избранные педагогические сочинения/Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии (1861). — М.: Изд-во Академии наук РСФСР, 1945. — С. 461
Бабанский Ю. К. Методы обучения в современной общеобразовательной школе [Текст] / Ю. К. Бабанский. - М.: Просвещение, 1985. - 208 с.;
Дубровина, И. В. Младший школьник: развитие познавательных способностей [Текст]: пособие для учителя / И.В. Дубровина, А.Д. Андреева, Е.Е. Даниловапод ; ред. И.В. Дубровиной. – М.: Просвещение, 2003. – 148 с.
G‘afforova T., Shodmonov E., Eshturdiyeva G. Alifbe (Savod). – Т.: O‘qituvchi, 1999.
Sariyev Sh. Savod o‘rgatish darslarida nutq o‘stirish. “Boshlang‘ich ta’lim” jurnali № 4. – Toshkent, 1997
Downloads
38 17Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ноила Туракулова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











