DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss5/S-pp39-48Keywords
totem , totemism , worship , religious beliefs , ethnoculture , ritualAbstract
Totemism is based on the belief in the origin of man from an animal, plant or inanimate object. Among the Turkic-speaking peoples, the worship of animals was formed at the first stages of the formation and development of the ethnos.
The purpose of our work is to show what place the image of the wolf occupies in the totemistic and mythological views of the Turkic peoples of Altai, Yakutia, Khakassia, Bashkiria, the Caucasus, Central Asia, as well as among the Mongols, Khazars and Chinese. This problem has been studied by such scientists as N. Ya. Bichurin, L. Gumilev, F. Urmancheev, S. Pletneva, A. Abdurakhmanov, L. Tekeyeva and others.
In the article, based on a review of literature and sources, the definition of totemism is given, the attitude towards the wolf in the ethnoculture of the Turkic peoples is considered. The veneration of the wolf in the religious and ethnomythological views of the Turkic peoples, as well as the ceremonies and rituals associated with it, are analyzed.
Downloads
References
Абдураҳмонов А. Туркий адабиётнинг қадимий қатламлари. // https://kh-davron.uz/kutubxona/uzbek/abdurashid-abdurahmonov-beshinchi-qism.html
Байрамуков У. З. Кладезь народной памяти. Анализ легенд в поисках истока. Черкесск, 1993.
Безертинов Р.Н. Тенгрианство - религия тюрков и монголов. Казань, 2004.
Березин Н.И. Сборник летописей. История монголов. Соч. Рашид-Эддина. История Чингис-хана до восшествия его на престол. / «Труды Восточного отделения Императорского Археологического Общества». Часть ХШ. СПб., 1868.
Бичурин Н.Я. (Иакинф) Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. 1. - М.-Л., 1950.
Борынгы татар эдэбияты. Казан, 1963.
Гумилев Л. Н. Древние тюрки. М., 2002.
Гумилев Л. Древние тюрки. http://ru.nomad-kazakhstan.kz/1787.html
Калмыкова Л. В. Образ волка в индоевропейской и Северо- Кавказской традиции // Северный Кавказ: геополитика, история, культура: матер. всерос. науч. конф. М.; Ставрополь, 2001. Ч. 2.
Киреев А.Н. Башкирский народный героический эпос. – Уфа, 1970.
Козин С.А. Сокровенное сказание. Монгольская хроника 1240 года. М.-Л., 1941.
Короглы Х. Огузский героический эпос. - М., 1976.
Кузеев Р.Г. Происхождение башкирского народа. Этнический состав, история расселения. М., 1974.
Малиновский Б. Магия, наука и религия. М.: Рефл-бук, 1998.- 304 с.
Мякишева О., Алтынбекова Д., Железняков Б. Волчеглавое знамя – символ тюркской государственности // Nomad-Kazakhstan. №1 (25). 2009.
Плетнева С. А. Хазары. М., 1986. – 88 с.
Потапов Л.П. Героический эпос алтайцев. // Советская этнография. 1949. № 1.
Путешествие Ибн-Фадлана на Волгу. М.-Л., 1939.
Текеева Л.К. Культ волка в традиционных представлениях тюркоязычных народов Северного Кавказа.// Вестник Пермского университета. 2012. История. Выпуск 3 (20).С.37-42.
Токарев С.А. Ранние формы религий. М.: Политиздат, 1990. – 622 с.
Урманчеев Ф. По следам Белого Волка.// Советская тюркология, 1978. №6. С. 12-23.
Frazer J.G Totemism and Exogamy. London, 1910. Р.1-7.
Totemizm / [электрон ресурс] URL: https://uz.wikipedia.org/wiki/Totemizm
Downloads
295 256Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Умурзок Алибеков , Азиза Умарова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











