Methods of semantic-pragmatic analysis of media text in translation of different languages

  • Independent Researcher, Linguistics Department, Karshi State University
  • Associate Professor, Department of English Language and Literature, Karshi State University

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss1-pp38-42

Keywords

linguistics , media , cognitive linguistics , theory , translation

Abstract

The theory and methods of studying the functioning of language in mass communication, based on speech materials in English and Uzbek, focus on analyzing media texts and their structural elements as central objects of study. In translation studies, the semantic analysis of media texts employs specific analytical methods. This article provides a detailed description of these methods

References

Мельник, Г. С. Медиа текст как объект лингвистических исследований // Журналистский ежегодник. – 2012. – №1. – С. 27-29. b 27

Гуслякова 2013:145] Автор Медиа текстов «организует монологическое повествование как когнитивный процесс, в котором экстралингвистическая реальность соотносится с объемом адресата, с его ожидания и оценками Караджев 201441).

Алефиренко, Н. Ф. Медиадискурс и его коммуникативно-прагматическая сущность [Электронный ресурс] // Медиалингвистика. – 2016. – № 1 (11). – С. 49–57. – Режим доступа: https://medialing.ru/mediadiskurs-i-ego-kommunikativnopragmaticheskaya-sushchnost/

Шмелева, Т. В. Медиатизация как феномен современной культуры и объект исследования [Электронный ресурс] // Вестник НовГУ. – 2015. – №7 (90).– Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/mediatizatsiya-kak-fenomensovremennoy-kultury-i-obekt-issledovaniya

Которова, Е. Г. Прагматика в кругу лингвистических дисциплин: проблемы дефиниции и классификации // Вестник РУДН. Серия: Лингвистика. – 2019. – Т. 23. – № 1. – С. 98—115. b102

:Калташкина, Е. Ю. Прагматические аспекты изучения политического медиадискурса // Известия Саратовского университета. – 2012. – Т. 12. Сер. Филология. Журналистика, вып. 2. – С. 27-32 b28

Вовчок, А. Д. Прагматические особенности экспрессивно-стилистических средств в текстах современных онлайн-газет // Наука сегодня: вызовы и решения. Материалы международной научно-практической конференции. – Научный центр «Диспут». – Издательство: ООО «Маркер», 2017. – С. 75-76. b76

Шарипов, А. Ш., Каримова, Ф. Б. Прагматическая заданность газетных заголовков (на материале английских газет) // Ученые записки. – № 2 (43). – 2015. – С. 146-150. b149

Георгинова, Н. Ю. Интердискурсивность, интертекстуальность, полифония: к соотношению понятий // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. – 2014. – №1. – С. 149-155. b149

Downloads

61 19

Published

Methods of semantic-pragmatic analysis of media text in translation of different languages

How to Cite

Diyorova, M. and Makhmudova, U. 2025. Methods of semantic-pragmatic analysis of media text in translation of different languages. Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 3, 1 (Feb. 2025), 38–42. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss1-pp38-42.