Linguocognitive analysis of verbal and non-verbal means that embody the processes of conceptualization and categorization

  • PhD, Associate Professor, Kokand University Andijan branch

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss5/S-pp373-379

Keywords

categorization , classification , conceptualization , frame , concept , lexical level , system

Abstract

Taking into account that the problems of studying the processes of conceptualization and categorization of known reality are among the most relevant and topical issues of cognitive linguistics, a description of the concept recognized by scientists as the main form of classification of knowledge and the main means of conceptualizing reality, category, frame, which has become a means of learning in cognitive linguistics. Conducting large-scale scientific research of such terms as gestalt and slot remains the most urgent task facing modern linguists of the world. This article is devoted to the linguocognitive analysis of verbal and non-verbal means that implement the processes of conceptualization and categorization.

References

Расулова М.И. Основы лексикой категоризации в лингвистике. Изд-во «ФАН» Академии наук Республики Узбекистан. Ташкент – 2005. – 268 с.

Маслова, В.А. Когнитивная лингвистика / В.А. Маслова. –Минск, 2004. –с. 40-47.

Лингвистический энциклопедический словарь, 1990, с. 215.

Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания. В кн.: Новое в зарубежной лингвистике. – М.: Прогресс. 1988. 52-92. –с.

Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов / Дж. Лакофф // Новое в зарубежной лингвистике. - М.: Прогресс, 2004. - Вып. 23. Когни¬тивные аспекты языка. - С. 86.

Bruner J. Processes of Cognitive Growth: Infancy, 1968.

Коул Элементы общей лингвистики». 262 с.

Кубрякова Е.С. Краткий словарь когнитивных терминов. - М.: МГУ, 1996. - 245 –с.

Виттгенштейн Л. Два типа лингвистической рефлексии. М.: Прогресс. 1988. 52-92. –с.

Рош Э. Поэтому среди когнитивных лингвистов людей с психологическим или хотя бы психолингвистическим прошлым мало (исключение составляют. - М., 2000,- С.8- 22.

Лакофф Дж. Когнитивное моделирование: (Из книги «Женщины, огонь и опасные предметы») / Дж. Лакофф И Язык и интеллект. - М., 1995. -С. 143-184

Фрумкина Р.М. Концептуальный анализ с точки зрения лингвиста и психолога / Р.М. Фрумкина // Научно-техническая информация. - Сер. 2: Информационные процессы и системы. - 1992, № 6. - С.1-8.102-103.

Ченки А. Современные когнитивные подходы к семантике: свойст¬ва и различия в теориях и целях / А. Ченки // Вопросы языкознания. - 1996. -№2.-С. 68-78.

Топорова В.М. Концепт «форма» в семантическом пространст-ве языка/В.М. Топорова. - Воронеж: «Истоки», 1999. - 175 с.

http://ideashistory.org.ru/ pdfs/phss09g3p2.pdf

Shoxidaxon, K. (2024). The Concept of" Language/Tongue" In the English, Uzbek and Russian Languages. Miasto Przyszłości, 48, 377-379.

Курбанова, Ш. (2024). Лингвикогнозитивные, лингвокультурологические и социопрагматические аспекты единиц номинативного когнитивного пространства концепта «язык». Зарубежная лингвистика и лингводидактика, 2(2/S), 9-13.

Downloads

22 14

Published

Linguocognitive analysis of verbal and non-verbal means that embody the processes of conceptualization and categorization

How to Cite

Kurbonovа S. 2025. Linguocognitive analysis of verbal and non-verbal means that embody the processes of conceptualization and categorization . Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 3, 5/S (May 2025), 373–379. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss5/S-pp373-379.