Conceptualization and categorization as factors in the formation of categories

  • PhD, Associate Professor, National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss3-pp73-78

Keywords

Conceptualization , categorization , categories , thinking , cognitive process , language and consciousness , concept formation , cultural context

Abstract

This article is dedicated to elucidating the role of conceptualization and categorization processes in the formation of categories in human cognition. Conceptualization is the process of perceiving objects and phenomena based on common features, comprehending them, and shaping them into conceptual forms. Categorization creates order in thinking by classifying these concepts into specific categories and grouping them together. These processes enable the systematization of reality in the human mind, facilitating understanding and expression during communication. The article demonstrates that conceptualization and categorization are inextricably linked with language, thought, culture, and cognitive processes. It also substantiates that the formation of categories depends not only on individual thinking but also on the linguistic and cultural norms prevalent in society. This reveals the dynamic and context-dependent nature of categories.

References

Микешина Л.А. Категоризация как всеобщая процедура познавательной деятельности // Философия науки: учебное пособие. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2006. С. 99

Rosch E. Principles of categorization. In D. J. Levitin (Ed.), Foundations of cognitive psychology: Core readings, 2002. – pp. 251–270.

Витгенштейн Л. Логико-философский трактат / Л. Витген-штейн // Избранные работы / Л. Витгенштейн ; пер. В Руднева. – Москва : Территория будущего, 2005. – С. 13-222.

Хайдеггер, М. Бытие и время / М. Хайдеггер ; пер. с нем. В. В. Бибихина. – Харьков : Фолио, 2003. – C. 73.

Фуко, М. Слова и вещи. Археология гуманит. наук : пер. с фр. / М. Фуко. – Санкт-Петербург : А-cad : Талисман, 1994. – C.30.

Guignard, J.-B. Linguistique Cognitive et modèles catégoriaux: Quelques considérations épistémologiques / J.-B. Guignard // Corela Cognition Représentation Langage. – 2011. – V. 9, № 2.

Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика : введ. в когнитив. лингвистику : курс лекций / Н. Н. Болдырев ; Тамбов. гос. ун-т им. Г. Р. Державина. – Тамбов : Изд-во ТГУ, 2014. – С.115.

Дзюба Е.В. Лингвокогнитивная категоризация действительности в русском языковом сознании : дис. ... д-ра филол. наук : 10.02.01, 10.02.19 / Е. В. Дзюба ; Урал. гос. пед. ун-т. – Екатеринбург, 2016. – C. 96, 464-465.

Delbecque N. Linguistique cognitive. Comprendre comment fonctionne le langage. Champs linguistiques / N. Delbecque. – Bruxelles : De Boeck-Duculot, 2006. – P. 35.

Попова, З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. М., 2007. – С. 90.

Лакофф Д. Женщины, огонь и опасные вещи: Что категории языка говорят нам о мышлении / Пер. с англ. И. Б. Шатуновского. — М.: Языки славянской культуры, 2004. — С.63.

Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов / Пер. с англ. Р.И.Розиной // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. XXIII. Когнитивные аспекты языка. - М., 1988 – С. 12-51.

Downloads

46 13

Published

Conceptualization and categorization as factors in the formation of categories

How to Cite

Mamatova, F. 2025. Conceptualization and categorization as factors in the formation of categories. Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 3, 3 (May 2025), 73–78. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss3-pp73-78.

Issue

Section

13.00.00 - PEDAGOGICAL SCIENCES