DOI
https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss10/S-pp14-20Keywords
scientific writing , academic writing , communicative-activity approach , methodology of teaching , student competence , research skills , historical evolutionAbstract
This study investigates the genesis of scientific writing and its implications for improving the methodology of teaching academic writing through a communicative-activity approach. It shows that scientific writing evolved from pre-scientific narrative genres to standardized academic publications, with core elements — terminology, logical structure, and argumentation — forming gradually. The influence of historical stages on contemporary teaching practices is evaluated. The study describes methods that cultivate students’ independent scientific thinking, research skills, and ability to structure knowledge coherently. It assesses the benefits of embedding practical writing tasks — mini-reviews, abstracts, analytical excerpts, and peer reviews — into genuine research contexts. It concludes that applying a communicative-activity approach transforms students from passive followers of formal norms into active participants in scientific communication, capable of producing original, well-argued texts.
References
Зобнина, О. А., and О. Б. Багринцева. Использование коммуникативно-деятельностного подхода в организации групповой проектной деятельности в процессе обучения английскому языку в вузе. Язык и межкультурная коммуникация. – 2023. – С. 40-43
Кудряшова О. В. Методика поэтапного формирования коммуникативной компетенции в письменной речи: Английский язык, языковой вуз //Тамбовский государственный университет им. ГР Державина, Тамбов, Российская Федерация. – 2005.
Меденцева Н. П. Инфографика на занятиях по культуре речи как инструмент конвергенции информации, полученной из медиаисточников //Инновационные педагогические технологии. – 2017. – С. 74-75.
Меденцева Н. Методические возможности совершенствования обучения научной письменной речи на основе коммуникативно-деятельностного подхода //MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI. – 2025. – Т. 3. – №. 7.
Никульшина Н.Л., Т. В. Мордовина. Аспекты обучения иноязычной научной письменной речи в высшей школе. — Тамбов: ТГТУ, 2014. — 160 с.
Шкорубская Е. Г. Генезис научной статьи как формы коммуникации ученых //Социология науки и технологий. – 2019. – Т. 10. – №. 2. – С. 56-74.
Medentseva N. SOME ASPECTS OF USAGE CROSS-MEDIA IN TEACHING FOREIGN WRITTEN SPEECH TO THE STUDENTS OF ACADEMIC LYCEUMS IN UZBEKISTAN //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. – 2019. – Т. 7. – №. 12.
Downloads
13 5Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Наталья Меденцева

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











