DOI
https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss6-pp22-28Keywords
cognitive knowledge structure , intersemiotic relations , intertextuality , allusion , literary discourse , visual representationAbstract
The article examines intersemiotic relations within cognitive knowledge structures, which comprise elements of both verbal and non-verbal nature. Drawing on classical models of knowledge representation, the author conceptualizes knowledge as a system of interconnected concepts formed through various channels of experience and represented by linguistic and extralinguistic means. Particular attention is given to the literary text as a space where multiple semiotic systems interact. Using J. D. Salinger’s novella Zooey as material, the study analyzes transitions from the verbal to the visual domain, including theatrical and material codes that contribute to an expanded interpretation of the knowledge structure “Performing Arts.” The analysis demonstrates that intersemiotic transitions serve as an essential mechanism for the actualization of cognitive knowledge structures and facilitate the creation of multilayered artistic meaning.
References
Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика: Пер. с фр. / Ролан Барт; Сост., общ. ред. и вступ. ст. Г.К. Косикова. - М.: Прогресс: Универс, 1994. - 615 с.
Бахтин М.М. Проблема содержания, материала и формы в словесном художественном творчестве / Бахтин М. Сборник литературно-критических статей. - М.: Художественная литература, 1986. - 543 с.
Васильева Е.А. Функциональная специфика аллюзивных текстов: Дисс. … канд. филол. наук. СПбГУ, 2011. - 140 с.
Воркачев С.Г. “Что в имени тебе моём?”: от интертекста к лингвокультурному концепту // Язык, коммуникация, социальная среда: Ежегодное научное издание / под ред. К.М.Шилихиной. – Выпуск 13. ВГУ. - Воронеж: Наука-Юнипресс, 2015. - С. 27-50.
Маслова В.А. Введение в когнитивную лингвистику: учебное пособие. - 3-е изд., испр. - М.: Флинта: Наука, 2007. - 293 с.
Музафарова Л.У. Метафорическая интеграция в интертекстуальном художественном пространстве // Хоrijiy filologiya: til, adabiyot, ta’lim. - №1 (90). - 2024. - C. 54-61.
Фатеева Н.А. Интертекст в мире текстов. - СПб.: КомКнига, 2007. - 282 с.
Ashurova D.U., Galieva M.R. Cognitive Linguistics. - Tashkent: VneshInvestProm, 2018. - 160 p.
Bartlett F.С. Remembering: A Study in Experimental and Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. © 1932. - 317 р.
Evans V., Green M. Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press, 2006. - 851 p.
Lakoff G. Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987. - 632 p.
Minsky M. A Framework for Representing Knowledge / The Psychology of Computer Vision, ed. Patrick H. Winston. New York: McGraw-Hill, 1975. - Р. 211-277.
Чехов А.П. ПСС в 30 т. Письма. Т. 3. Октябрь 1888 - декабрь 1889. - М.: Наука, 1976. Письмо №707. - С. 273.
Salinger J.D. Nine Stories. Franny and Zooey. Raise High the Roof Beam, Carpenters. - Moscow: Progress Publishers, 1982. - 438 p.
Downloads
7 5Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Луиза Музафарова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











