Development of technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution

  • head of the Department of Scientific Research, Innovation and Training of Scientific and Pedagogical Personnel, Pedagogical Institute of Termez State University, Termez, Uzbekistan

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss6/S-pp324-330

Keywords

technological competence , teacher's professionalism , professional development , technological approach

Abstract

The article is devoted to the actual problems of the development of technological competence of a teacher in the context of the application of innovative educational technologies. The technological approach is considered as a methodological regulatory of the studied process in the innovative activity of an educational institution. The possibilities of innovative activity of an educational institution as a basis for the development of technological competence of a teacher, improving the level of his professional skills are substantiated. To solve professional problems, the article considers contextual technologies that act as an effective way to solve the problem under study. Based on the theoretical descriptions (functional and qualitative characteristics), the algorithm of classes conducted with the aim of developing the technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Сайидаҳмедов Н.С, Абдурахимов С.А. Педагогик маҳорат ва педагогик технология: монография.-Т., А.Беруний номли ТДТУ қошидаги ОИПИ, 2009.-327 б.

Нишоналиев У.Н, Толипов Ў.Қ, Шарипов Ш.С. Касбий таълим педагогикаси. Ўқув қўлланма.-Тошкент: ТДПУ, 2007.-260.б.

Лазарев В.С. Инновационная деятельность учителя /В.С. Лазарев// Эксперимент и инновации в школе.-2008.-№2.-С. 2-8.

Пригожин А.И. Естественное-искусственное в инновационных процессах / А.И. Пригожин / Общественные науки и современность.- 2013. - №3. – С. 116-130.

Бордовская Н.В. Академически-ориентированная модель современного высшего педагогического образования / Н. В. Бордовская / Человек и образование. 2015. №1 (42). С. 4-10.

Гребенкина Л. К., Демидова С. Б. Ведущие гуманистические идеи инновационного высшего образования / Л. К. Гребенкина, С. Б. Демидова / В сборнике: Наука и образование ХХI века материалы Х-й международной научно-практической конференции. – 2006. – С. 100-103.

Бордовская Н. В. Современные образовательные технологии / Н.В. Бордовская, О.О. Жебровская, И.М. Бродская / Учебное пособие для студентов, магистрантов, аспирантов, докторантов, школьных педагогов и вузовских преподавателей / (3-е издание, стереотипное) Издательство: Компания КноРус (Москва). – 2013. – 432с.

Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. М.: 1982 г.

Горшкова В.В. Концепт социально-педагогического взаимодействия в проекциях субъектности человека / В.В. Горшкова / в сборнике: Человек как субъект социально-педагогического взаимодействия материалы Международной научно-методической конференции посвящённой памяти профессора Л.М. Лузиной. Псковский государственный университет. – 2016. – С. 63-72.

Downloads

325 165

Published

Development of technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution

How to Cite

Kiyomov , A. (2021). Development of technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution. Society and Innovation, 2(6/S), 324–330. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss6/S-pp324-330