• doctor of philosophy (PhD), associate professor, University of Public Security of the Republic of Uzbekistan, Tashkent, Uzbekistan

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss2-pp199-209

Keywords

Middle East , Ottoman Empire , Russian Empire , Pan-Islamism , Pan-Turkism , Islam , Islamic Unity , Fundamentalism , Extremism , Nation

Abstract

This article is devoted to the history of "pan-Islamism", developed in the late XIX century by the Afghan politician Said Jamal al-Din al-Afghani, which emerged in the Middle East and became the ideology of groups operating under the guise of Islam in the XX-XXI centuries. An analysis of the views expressed in the research work of scholars engaged in the interpretation of the doctrine of "Pan-Islamism" in the last century and today. It is reflected in the article the brotherhood and unity of all Muslims, the history of the idea of ​​pan-Islamism, the emergence of two different tendencies towards the ideology of "pan-Islamism", the dominance of the idea of ​​"pan-Islamism" in the Middle East in the late twentieth century. The article also describes the methodological basis of the idea of ​​"pan-Islamism", its pros and cons, the modern image of what is now called "neopanislamism" and the factors that contribute to the rise of Islamophobia.

In the last century, "pan-Islamism" emerged as a geopolitical force, considered an imperial ideology in the Ottoman Empire. The reasons for the leadership of the ideology of Islamism, the formation of religious political parties in the Middle East, the idea of ​​"pan-Islamism" and the fact that it has become a weapon of fanatical groups operating under the guise of Islam have been revealed on the basis of philosophical analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ислам в современной политике стран Востока (конец 70-х —начало 80-х годов XX в.). – М.:, Наука, 1986.

Экстремизм ва терроризм – тараққиёт душмани. – Тошкент: Ўзбекистон Республикаси ИИВ Академияси, 2015.

Ислам в странах Ближнего и Среднего Востока. Сборник статей. – М:., Наука, 1982.

Ислам: Энциклопедический словарь. – М.: Наука, 1991.

Азимова Б.Т. «Татиммат ал-Баян фи Тарих ил-Афган» Сейида Джамалуддина Афгани как исторический источник по истории центральной азии (ХѴШ-ХІХ вв.). Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата исторических наук. – Душанбе, 2010.

https://e-history.kz/media/upload/54/2013/08/31/b50049941a40f00156617db786e08f3f.pdf

Белокреницкий В.Я. Пакистан, Южная Азия, исламский мир, Восток. Избранные публикации 2008 – 2016 гг. / Институт востоковедения РАН. – М.: ИВ РАН, 2016.

Ўзбекистон миллий энциклопедияси. 6-жилд. Мирий-пархиш. – Т.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси, 2003.

Алиев Салех Мамедоглы. История Ирана. XX век. – М.: Ин-т востоковедения РАН: Крафт+, 2004.

Arminius Vambery. Western culture in Eastern lands. – London.: 1906.

Сикоев Р.Р. Панисламизм: Истоки и современность. Джамалуддин Афгани и его религиозно-политические последователи ХХ — начала ХХI века. – М.: Аспект Пресс, 2010.

Özcan, Azmi: Pan-Islamism : Indian Muslims, the Ottomans and Britain (1877-1924) / by Azmi Ozcan. - Leiden ; New York ; Koln : Brill, 1997.

Бартольд В.В. Панисламизм.— Сочинения. Т. VI. М., 1966.

Смирнов Н.А. Современный ислам. – Москва.: Безбожник, 1930.

G.Wyman Bury. Pan-Islam. – London: Macmillan and Co., 1919.

Yelda Demirag. Pan-Ideologies In The Ottoman Empire Against The West: From Pan-Ottomanism To Pan-Turkism / The Turkish Yearbook of International Relations. 2005. Sayfalar 139–158. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tyir/issue/49999/640923

Ислам и политика (взаимодействие ислама и политики в странах Ближнего и Среднего Востока, на Кавказе и в Центральной Азии). – М.: Институт востоковедения РАН, «Крафт+», 2001.

Чикризова Ольга Сергеевна. Суннито-шиитские взаимоотношения в контексте структурных преобразований региона Ближнего и Среднего Востока (1980-Е – 2015 ГГ.). Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических наук. – М.: 2015.

Paksoy H. B. Nationality or religion? Views of Central Asian Islam (1901-1991). HAOL, Núm. 4 (Primavera, 2004), ISSN 1696-2060.https://www.researchgate.net/publication/26508086_Nationality_or_religion_views_of_Central_Asian_Islam_1901-1991

Berkes Niyazi. The Development of Secularism in Turkey. – London. Hurst & Company, 1998.

https://wolk28.livejournal.com/110292.html

А.Аршаруни, Х.Габидуллин. Очерки панисламизма и пантюркизма в России. – Рязань.: Безбожник. 1931.

Cемедов С.А. Ислам в политике: идеология и практика. – М.: Экон-Информ, 2009.

Галузо П. Туркестан – колония. (Очерк истории Туркестана от завоевания русскими до революции 1917 года). – Москва: Коммунистического Университета Трудящихся Востока имени И.В.Сталина., 1929.

https://pgu.ru/upload/iblock/99f/a.a.-pokhilko-politizatsiya-islama-na-blizhnem-vostoke.pdf

Downloads

252 140

Published

“Panislamism” as a political factor

How to Cite

Yusupova, D. (2022). “Panislamism” as a political factor. Society and Innovation, 3(2), 199–209. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss2-pp199-209