DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss3/S-pp8-17Keywords
self-learning , e-learning , interactive platforms , programming , code validation , emulator , practical assignments , code editor , educational materials , specializationAbstract
This article examines the possibilities for improving platforms for self-study in programming and information technology. It proposes enhancements to existing educational systems by integrating interactive tools such as code validation, practical assignments, and step-by-step instructions. The functionality of the platform is described, including structured educational materials, a specialized code editor, and a built-in emulator for displaying program execution results. The focus is on practice-oriented learning, which fosters the development of skills in working with modern technologies and enhances the effectiveness of the educational process. The article explores the potential implementation of such platforms in educational institutions, their role in developing students’ digital competencies, adaptation to various skill levels and specializations, as well as methods for personalized learning, automated knowledge assessment, and interactive engagement.
Downloads
References
Ш. Мирзиёев. № УП-6079 Об утверждении Стратегии «Цифровой Узбекистан-2030» и мерах по ее эффективной реализации.
Волкодаева А.В., Балановская А.В., Чулков А.В. (2021). Тенденции востребованности специалистов сферы информационных технологий на рынке труда в России. Наука Красноярья, 10(3), 174-187.
Каракозов С.Д., Худжина М.В. (2021). Преподавание веб-программирования бакалаврам IT в региональных университетах: актуальность, проблемы и подходы. Проблемы современного образования, 5, 182-195.
Блуднов Г.П. Веб-дизайн как средство подготовки студентов художественно-графических факультетов: Дис. … канд. пед. наук: 13.00.02: Москва, 2004. 186 с.
Файзиева М. (2017). Организация занятий по веб-программированию с адаптивными веб-системами. Физика, математика и информатика, Ташкент, 2, 89-97.
Хайтуллаева Н.С. Возможности Web 2.0 в проектной деятельности. Проблемы интеграции информационно-коммуникационных технологий в образование, Андижан, 2017, стр. 51-53.
Любимова Е. М., Хисамиева Р.М. Web-технологии как средство развития самостоятельности студентов вузов. Современные проблемы науки и образования, 2015, № 3, С. 339-339.
Атаджанов Х. «Электронное образование» и подготовка студентов к самостоятельной научно-образовательной деятельности в условиях «электронного обучения». Поволжский педагогический поиск. Научный журнал, № 2 (28), 2019.
Власова Н. С. (2021). Особенности подготовки веб-разработчиков в высшем образовании. Проблемы современного педагогического образования, 70-4, 82-86.
Атаджанов Х. Средства изучения современного программирования через самостоятельное образование. (2024). Конференции, 1(9), 690-693. https://uzresearchers.com/index.php/Conferences/article/view/2541
Голубничий А. А., Чернявская К. А. (2018). Современные методы и средства обучения программированию. Вестник науки и практики, 4(6), 368-372. DOI: 10.5281/zenodo.1290040.
Downloads
33 16Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Хажибай Атаджанов (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











