The concept of "cognitive activity" and its pedagogical-psychological significance

  • Head of Department, Preschool Education Coordination Department, Khorezm Regional Center of Pedagogical Excellence

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss2/S-pp103-106

Keywords

broad approach , intensive approach , cognitive process , cognitive ability , pedagogical phenomenon , bilaterally interconnected process , activity , activation

Abstract

This article examines the concept of cognitive activity and highlights the importance of addressing pedagogical and psychological challenges in studying ways and methods to develop cognitive activity in preschool children. It emphasizes that cognitive activity is a socially significant quality of an individual and underscores the importance of its formation in preschool children through various types of activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asqarova D.Q Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash metodikasi. – T.: Navro‘z nashriyoti, 2020. – 139 b.

Когнитивная психология в контексте проблем современного образования. Коллективная монография. Под редакцией А.А.Вербицкого, Е.Б.Пучковой. – Москва, МГПУ, 2017. – 330 с.;

Лифинцева Н.И. К.Д.Ушинский о формах взаимного соотнесения и гармонии веры и научного знания в образовании // Вестник ПСТГУ. Серия 4: Педагогика. Психология. 2008.

Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. – Санкт-Петербург: Питер, 2002. – С. 264.;

Головастикова Т.М. Как сделать учение увлекательным? // Начальная школа. – 2006, №2. – С. 30-34.;

Вишнякова С.М. Профессиональное образование: Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. – Москва, НМЦ СПО, 1999. – 538 с.;

Downloads

38 12

Published

The concept of "cognitive activity" and its pedagogical-psychological significance

How to Cite

Vaisova , G. . (2025). The concept of "cognitive activity" and its pedagogical-psychological significance. Society and Innovation, 6(2/S), 103–106. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss2/S-pp103-106