DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss3/S-pp42-54Keywords
competence , education , students , professional training , technical education , culture , educational process , student trainingAbstract
The article creates educational models that are adequate to the modern type of culture and meet the new stage of civilization, are conditioned by the strategy of developing vocational education as an integration process based on the isomorphic identity of education and production systems, and the professional space of the university will contribute to resolving the contradiction between the level of graduate training and the requirements imposed on them by the professional sphere., in which students' competencies and creative abilities become not only determining factors, but also subjectively conscious conditions for successful pedagogical activity, the integrative result of professional education should be represented by professional means of special educational disciplines and means of pedagogical management, the real conditions of such an environment will be represented by students' competence, the essence of which can be determined by the method of superimposing the components of this concept as a result professional education, This allows us to identify the general and specific and present its structure with axiological, cognitive, motivational, technological and emotional-volitional components, taking into account the psychological and pedagogical features of students' professional training during their selection: the creative nature of the educational process; the development of social experience during training and the analysis of life experience; the consistent transformation of educational activities into professional; mastering professional skills. a tool.
Downloads
References
Креховец Е.В. (2018). Роль дружеских социальных связей в адаптации выпускников вузов на рынке труда. Народонаселение. №4. C. 123-125
Korchagina I.A., Lukina L.A.(2017). Improving the competitiveness of graduates of secondary vocational education in the regional labor market. Bulletin of the Udmurt University. The series “Economics and Law” 2017. vol.3. pp. 48-50.
Дружинина, Е. С. (2021). Проблемы молодежного сегмента российского рынка труда и новые акценты политики поддержки занятости молодежи.
О. В. Забелина, А. М. Асалиев, Е. С. Дружинина. Экономика труда.. № 9. С. 985-1000.
Фролова, Е.В. (2021). Трудоустройство выпускников российских вузов: проблемы и возможности развития профессиональной идентичности.
Е.В. Фролова, О.В. Рогач. Экономика образования. № 3(124). С. 71- 78.
Дружинина, Е. С. (2022). Предпосылки развития центров трудоустройства и карьеры в системе высшего образования / Е. С. Дружинина // Интеллект. Инновации. Инвестиции. №5. С. 20-30.
Юдина Т.Н., Мазаев Ю.Н., Кириллов А.В. (2019). Поиск работы выпускницами московских вузов: мотивация и притязания. Вестник российского университета дружбы народов. Серия: социология. №3 С. 460-461.
Серова Л. М., Мазаева К. А. (2013). Трудоустройство выпускников по данным мониторинга учреждений профессионального образования. Высшее образование в России. № 3 С. 20-27.
Чефранова С.В. (2017). Бакалавр на современном рынке труда. Бакалавр на современном рынке труда. №2(10) C. 61-63.
Sadullayeva Sh.A., Parmankulov F.N., (2024). “Механизм регулирования занятости молодежи в условиях цифровизации общества” modern problems in education and their scientific solutions., vol. 1 № 2 pp. 285-289,
Ткач Г.Ф. Беспамятнова М. (2016). Прикладной бакалавриат как основной механизм профессионализации высшего образования. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. №3. C. 115-117.
Булатова Г.А. (2017). Мониторинг и оценка трудоустройства выпускников вузов. Экономика Профессия Бизнес. №4 C.21-22.
Druzhinina, E. S. (2024). “Factors of increasing the efficiency of employment of university graduates in the modern labor market” V. D. Rozhkov, E. S. Druzhinina Labor and social relations. vol 1, pp 5-14.
Садуллаева Ш.А., Парманкулов., Ф. Н. ( 2024). “Детерминанты спроса молодых специалистов на рынке труда” Aniq va tabiiy fanlarni rivojlantirishda raqamli texnologiyalarning o‘rni: muammolar va innovatsion yechimlar. Farg’ona.
. Parmankulov F.N. (2024). “Placement of graduates of higher education institutions in the labor market”, “Science and innovation international scientific journal”, volume 3 issue 10.
Khlopina S.Yu. (2013). “Demand and supply in the labor market of the Sverdlovsk region of vocational education specialists” Scientific notes of the P. F. Lesgaft University. vol.7 pp. 156-158.
Ткач Г.Ф. Беспамятнова М. (2016). Прикладной бакалавриат как основной механизм профессионализации высшего образования. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. №3. C. 115-117.
Степусь И.С. (2016). Стратегическое развитие экономики Арктического макрорегиона и его обеспеченность кадрами со средним профессиональным образованием // Региональная экономика: теория и практика. №11 C. 67-69.
Воловская Н.М. (2014). Плюснина Л.К., Русина А.В. Мониторинг трудоустройства выпускников в системе оценки деятельности вуза // Теория и практика общественного развития. №1 C. 25-26.
Downloads
32 19Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Фархад Парманкулов (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











