DOI
https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss9/S-pp115-122Keywords
secondary linguistic personality , intercultural communication , acmeological approach , culture mediator , cultural intelligenceAbstract
The article examines the acmeological approach to the formation of a secondary linguistic personality in the context of intercultural communication. Since the 1980s, the psychologization of language and communication analysis has emphasized the importance of a "culture mediator" – a student capable of harmoniously interacting with representatives of two cultures while retaining their own identity. Acmeology, the science of professionalism development, offers a new perspective on foreign language teaching, shifting the focus from mere knowledge transfer to developing the learner’s potential for self-improvement and achieving "peaks" in linguistic and cultural development.
Downloads
References
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. – СПб., Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2004.
Зимняя И.А. Педагогическая психология. М.: Логос, 2000
Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М. : Просвещение, 1978.
Олейник М.А., Спиридонова О.С. Формирование вторичной языковой личности в аспекте межкультурной коммуникации (на примере русских идиом) // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2015.
Момотова Ю.Г. Понятие и структура языковой и вторичной языковой личности // Вестник ВятГУ. 2011.
Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность / Л. В. Щерба. — Изд. 2-е, стереотипное. — М.: Едиториал УРСС, 2004.
Downloads
22 16Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Маликахон Махамедова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.











