Methodological foundations for organizing independent study of the Russian language for law students (in the context of Uzbek-Russian bilingualism)

  • Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, University of World Economy and Diplomacy

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss9/S-pp199-204

Keywords

independent work , Russian-Uzbek bilingualism , professionally-oriented learning , interference

Abstract

The aim of this article is to propose a scientific and methodological model for organizing students' independent work that shifts the emphasis from passive "studying" to active linguistic and professional self-learning, while taking into account the specifics of the students' native (Uzbek) language.

References

Азимов, Э. Г., Щукин, А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.

Алимов, В. В. Интерференция в переводе (на материале профессионально-ориентированной межкультурной коммуникации и перевода в сфере права): Учебное пособие. – М.: КомКнига, 2005. – 232 с.

Бакиева, Г. Х. Влияние грамматической интерференции при изучении русского языка в узбекской аудитории // Наука и образование сегодня. – 2017. – № 5 (16). – С. 75-77.

Бердичевский, А. Л. Организация самостоятельной работы студентов по иностранному языку в вузе: Учебное пособие. – М.: Высшая школа, 1991. – 175 с.

Крючкова, Л. С. Практическая методика обучения русскому языку как иностранному: Учебное пособие. – М.: Флинта: Наука, 2009. – 480 с.

Мотина, Е. И. Язык и специальность: лингвометодические основы обучения русскому языку студентов-нефилологов. – М.: Русский язык, 1988. – 176 с.

Рахимова, М. Х. Профессионально-ориентированное обучение русскому языку молодёжи Узбекистана в процессе интеграции // Язык и культура. – 2022. – № 58. – С. 224-239.

Саматова, Л. М. Методические особенности организации самостоятельной работы студентов, изучающих РКИ в вузе // Ученые записки Худжандского государственного университета. – 2018. – № 3 (56). – С. 209-213.

Хашимова, Д. У. Лингвометодические основы обучения профессиональной русской речи студентов-юристов (в условиях узбекско-русского двуязычия): Автореф. дис. ... канд. пед. наук. – Ташкент, 2005. – 24 с.

Published

Methodological foundations for organizing independent study of the Russian language for law students (in the context of Uzbek-Russian bilingualism)

How to Cite

Sharipova, N. 2025. Methodological foundations for organizing independent study of the Russian language for law students (in the context of Uzbek-Russian bilingualism). Foreign Linguistics and Lingvodidactics. 3, 9/S (Oct. 2025), 199–204. DOI:https://doi.org/10.47689/2181-3701-vol3-iss9/S-pp199-204.

Issue

Section

Innovative methods and competence based approach in teaching foreign languages