Methodological characteristics of integrated lessons in primary education

  • PhD, Acting Associate Professor, Profi University, Tashkent, Uzbekistan

DOI

https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss4-pp36-42

Keywords

integrated education , primary education , interdisciplinary connections , didactic approach , environmental awareness , pedagogical innovations

Abstract

The article examines the significance of integrated learning at the primary education level on a scientific basis. It has been determined that the concept of integration manifests itself in the harmonious interplay of educational content, methods, and means. The development of students' cognitive and emotional-volitional potential through interdisciplinary connections, ecological and humanistic approaches is identified as a crucial direction. Furthermore, using the subject "The World Around Us" as an example, its role in fostering ecological awareness and moral-aesthetic values is analyzed. Pedagogical objectives have been established based on a system of methodological and didactic approaches to enhance the effectiveness of integrated education. It has been revealed that integrative lessons play a vital role in stimulating students' thinking, ensuring interdisciplinary continuity, and developing knowledge related to real-life situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldashev, I. T., Otaxonov, N. A., & Raxmatov, O. (2021). Boshlangich talim jarayonini axborotlashtirish omillari. Экономика и социум, (2-1 (81)), 42-44.

Bocoş, M., & Chiş, V. (Eds.). (2013). An Integrated Approach to Curricular Contents: Particular Features for Primary Schools. Cambridge Scholars Publishing.

Haytbayeva, S. (2024). TA'LIM MAZMUNINI TAKOMILLASHTIRISHDA XALQARO BAHOLASH TADQIQOTLARINI JORIY ETISH MASALALARI. Nordic_Press, 1(0001).

Арипов, М. А., & Арипова, Н. М. (2017). Особенности интегрированного обучения в начальной малокомплектной школе. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки, 11(2), 32-37.

Бахарева, Л. Н. (1991). Интеграция учебных занятий в начальной школе на краеведческой основе. Начальная школа, (8), 48–51.

Бахарева, Л. Н. (1991). Интеграция учебных занятий в начальной школе. Начальная школа, (8), 48–51.

Дик, Ю. И., Пинский, А. А., & Усанов, В. В. (1987). Интеграция учебных предметов. Советская педагогика, (9), 42–47.

Зверев, И. Д., & Максимова, В. Н. (1977). Межпредметные связи в современной школе. Москва: Педагогика.

Колягин, Ю. М. (1989). Об интеграции обучения и воспитания в начальной школе. Начальная школа, (3), 52–53.

Колягин, Ю. М. (1989). Об интеграции обучения и воспитания в начальной школе. Начальная школа, (3), 52–53.

Колягин, Ю. М., & Алексеенко, О. Л. (1990). Интеграция школьного обучения. Начальная школа, (9), 28.

Кузнецова, Н. Е., & Шаталов, М. А. (1998). Проблемное обучение на основе межпредметной интеграции. Санкт-Петербург: Образование.

Остонова, М. А. (2020). Особенности построения и проведения интегрированного урока в начальной школе. Достижения науки и образования, (2 (56)), 22-24.

Соколова, С. Г. (2017). Особенности организации интегрированных уроков в начальной школе. Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. ИЯ Яковлева, (3-1 (95)), 166-172.

Downloads

31 7

Published

Methodological characteristics of integrated lessons in primary education

How to Cite

Akhmedova, L. (2025). Methodological characteristics of integrated lessons in primary education. Society and Innovation, 6(4), 36–42. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol6-iss4-pp36-42